27.2.15

Högmässan

Igår mellan alla studier behövde jag mig ett litet äventyr och åkte för att kolla in ett problem som ligger en bit utanför Sundsvall. Det tog ett tag att hitta dit och jag hade inga större planer på att klättra men när jag kom fram kunde jag inte låta bli. Hela nedre delen var torr men toppen var rinnande blöt. Efter att ha fått ihop botten kände jag mig tvungen att testa toppen även i dess drypande tillstånd. Det tog ett tag att våga göra urtoppningen, men till slut hade jag en bra sekvens. Jag tog mig en kopp kaffe för att lugna ner mig och satte sedan iväg på ett fantastiskt äventyr upp för stora fina granitlister på bra stenkvalité och fantastiska flytt. Toppen var ett kapitel för sig och det var inte så farligt även om den var blöt då det är ganska bra grepp.

Problemet var ogjort och jag fick äran att vara först upp. Det var funnet, borstat och döpt av en vän till mig, Pär. Känns väldigt lyxigt att få klättra borstade projekt i den här kalibern. Området ser ut att husera med fler block och jag hoppas att själv kunna finna något häftigt i vår.

En tjuvad bild från Emil Ragnarsson på 27crags

I sann 2010tals-anda filmade jag bestigningen. Dock verkar in Gopro's kameror göra sig så väl med den Norrländska våren, då det inte alltid är full belysning, därav den taskiga kvalitén.



2 comments:

Le Sydd said...

Du är ju så sjukt effektiv. Efter ditt inlägg om den fina försässongen i Sundsvall så tänkte jag just fråga/tipsa dig om detta projekt eftersom det såg så fett ut på bild, men hittade inte bilden/infon om den just då. Och så är den redan gjord! Snopet att den inte var svårare då!? (eller det kanske den är....?)

Jimmy said...

Tja Sydde! Tack, det gäller att ta vara på varje solglimt, och jag har haft lite tur med en flexibel vardag. Ja, jag spanade också på den ett tag innan jag flyttade upp och tycker den är precis lika cool som den ser ut! Hojta till om du åker norr över i vår, så ska jag visa dig denna pärla! Tror svårigheten borde vara ganska rätt men man vet ju aldrig så här på försäsongen :D